۱۴۰۰ آبان ۲۳, یکشنبه

به سگها و گربه های ولگرد غذا ندهید. توله ربایی و توله کشی نکنید.

 

این فیلم را ببینید:

https://www.instagram.com/tv/CWNWmLoAWyA/?utm_medium=copy_link

این ویدئو مدتی است در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. خانمی که لباس و چکمه و پاشنه‌ی بلند چکمه‌اش در فیلم مشخص است سفره یکبار مصرف پهن کرده و در طروف پلاستکی و غیر پلاستیکی برای سگ‌ها ولگرد سفره نذری یا سفره غذا پهن کرده است. گوشت و استخوان و میوه و چیزهای دیگر. فیلم گرفته و بعد پخش کرده است. می‌خواهم درباره این مسئلهف این موضوع و این ویدئو بنویسم.

 


 در ابتدا بگویم که منظورم کاربرد صفت ولگرد در عبارت «سگ ولگرد» نه توهین است و نه تحقیر. اشاره است به سگهایی که صاحبان آنها به هر دلیلی آنها را در حاشیه شهر، خیابان، بیابان و طبیعت رها کرده‌اند و رفته‌اند. نکته دیگر اینکه در طبیعت سگ نداریم. گونه‌ای به نام سگ وحشی در برخی نواحی وجود دارد که اگر تحقیق و جستجو کنید متوجه تفاوت بسیار زیاد آنها با سگهای شهری و سگهایی که انسانها با دستکاری ژنتیکی و جوجه کشی و ترکیب نژادها ساخته‌اند مشخص است. این سگهای ولگرد چیزی اضافه شده به طبیعت هستند و نگاه کردن به آنها به چشم گونه های طبیعی اشتباه است.

 

 

1: بچه زائیدن با بچه ریدن تفاوت دارد.

 فرقی ندارد، چه بچه انسان باشد و چه توله‌هایی که انسان پس می‌اندازد. سگ و گربه و جانورانی که با دستگاری ژنتیکی به وجود می‌آیند به عنوان اسباب بازی به فروش می‌رسند.

 کودکانی که با سگ و گربه بازی می‌کنند از نظر رشد دستگاه روانی و از نظر رشد دستگاه ایمنی بدن، سود می‌برند.

نگهداری سگ و گربه در خانه بهتر از پس انداختم بچه برای سرگرمی یا مُسکّن ازدواجهای شکست‌خورده است. فهم این نکته که ژن شما گه خاصی نیست و اگر تولید مثل نونید جهان از پخ خاصی محروم نمی‌شود نشان‌دهنده حدی از بلوغ فکری و آگاهی است.

جوجه‌کشی از سگ و گربه برای کاسبی و خرید و فروش یا به اسم ترویج فرهنگ پت‌داری و پت‌مالی، با تولید بچه و رها کردن در جامعه ندارد. بچه رها شده در جامعه با سگ ولگرد رهد شده در جاده هراز و جنگل و بیابان فرقی ندارد.

 

 2: کمک کردن با دوستی خاله خرسه فرق دارد.

 

3: کسی که اهل فکر و عقل نیست و فقط با احساسات خام خودش تا نوک دماغش را می‌بیند، وقتی می خواهد ابرو را درست کند، می‌زند چشم را هم کور می‌کند.

 

4: خود انسان در سیستم حیات کره زمین از یک گونه جانوری تبدیل به یک انگل شده است و از انگل هم بدتر. بدون تناسب با طبیعت، محیط و منابع، خودش را تکثیر می‌کند، منابع را می‌بلعد، محیط را ویران می‌کند و به سراغ منابع دیگری می‌رود. انسان موجودی است همه چیز خوار که در کنار خودرن همه چیز از خوردم همونوعان خودش و خوردن خودش هم ابایی ندارد.

 

5: نظام سرمایه‌داری با اصول سنتی و کهن سازگار نیست. رویکرد دینی در سیستم سرمایه‌داری فقط وقتی شدنی است که لازم باشد. مثلاً برای مهار مردم و توده‌ها. جایی که اصول دین با اصول سرمایه‌داری مقابل هم قرار بگیرند اصول دین توانی برای مقابله ندارد. به همان دلیلی که حداد عادل (فامیل نزدیک)، کل نهادهای دینی و لشگر سنت نتوانستند جلوی اوپن شدن آشپرخانه‌ها در ایران را بگیرند که مبادا زن خانه توسط مهمان نامحرم دیده شود، به همان دلیل هم افزایش جمعیت ایران با این شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که طبقه حاکم برای ایران و ایرانیان درست کرده است ممکن نیست. بچه‌ی پنجم و هفتم برای اقایان و آقازادگانی است که سر سفره انقلاب هستند و از شهرداری خانه مجانی یا با تخفیف 70 درصد می‌گیرند. در خانه‌های 40 متری حتی نمی‌شود گوزید چه برسد به اینکه بچه درست کرد و بچه زائید.

 

 6: جایگزین کردن حیوان خانگی به جای بچه، قابل پیشبینی است. از نظر احساسی قابل درک است. انتخاب شخصی آدمهاست. اما ابعاد غیر شخصی هم دارد. مثلاً نگهداری از گربه و سگ برای کسانی که نمی‌توانند وقف زایش و پرورش بچه شوند بسیار خوب است. برای جامعه هم بهتر است که بچه‌ها مثل سگ ولگرد در جامعه رها نشوند. بچه‌ی شیشه‌ای و چاقوکش و پر مصرف، دیگر مسئله شخصی یک نفر یا یک زوج نیست و مشکلی برای یک محله و جامعه است.

نگهداری حیوان خانگی هم وقتی که مادرش به جای قربان و صدقه رفتن برای دودول طلای پسرش یا ناز دخترش، به دم و دستگاه جنسی حیوان خانگی‌اش می‌نازد و آنرا عقیم نمی‌کند یک مشکل جمعی است. یک مشکل محیط زیستی است. یک مشکل اجتماعی است. نه تنها حیوانات خانگی را عقیم نمی‌کنند که فتوی می‌دهند که گناه دارد و فلسفه‌بافی هم می کنند که از نظر اخلاقی درست نیست. از نظر اقتصادی هم در کار تکثیر حیوان خانگی مثل هستند. یا توله‌ها را می فروشند و یا برای کاهش هزینه خرید هدیه، توله ها را به دیگران می‌دهند. اقتصاد همیشه اقتصاد پولی نیست و اقتصاد میل، اقتصاد لذت و ... هم داریم. بازی بازی کردن با توله گربه و توله سگ برای عده‌ای لذت بخش است. بازی کردن با توله آدم هم لذت بخش است ولی نکته این است که توله‌ها دکمه برگشت ندارند. بزرگ و غیرقابل تحمل که شدند، نمی‌شود کاریش کرد.

 

7: واقعاً چرا کسانی که در خیابان دنبال سگ و گربه معلول یا بیمار می‌گردند که آنها را بیاورند و پانسمان کنند و عکسش را در اینستاگرام بگذارند یا در توئیتر برای دریافت کمکها شماره حساب اعلام کنند یا حس راحبه‌گی و روحانیت خودشان را ارضا کنند به عمد از این موجودات توله‌کشی می‌کنند و به این و آن می‌دهند تا دوباره بخشی از آنها سر از خیابان در بیاورند؟ حالا بماند که چقدر بچه گربه های بیچاره‌ای که مادرشان رفته تا غذایی پیدا کند و برگدد توسط یک مشت کارکبر توئیتر و اینستاگرام ربوده می‌شوند تا تبدیل به لایک شوند یا به رباینده، احساس معنویت و ارزش‌هایی که ندارند یا هنوز در خود کشف نکرده‌اند را بدهند.

 

8: حتی در آن خارجی که در فیلمهایش قشنگ است، قوانینی برای حیوانات خانگی و سگ و گربه وجود دارد. گرامیان حتی میدان گاوبازی و روسپی‌خانه و ادارات دولتی هم برای خودشان قوانینی دارند. در کشوری که مدیریت و حساب و کتابی داشته باشد شما نمی‌توانید از سگ و گربه خود جوجه‌کشی راه بیاندازید و بعد محیط اطراف خود سگ و گربه بپراکنید. نمی‌توانید نصفه شب سگ خود را بیرون ببرید و به هر کجا که دلش خواست بریند و جمع نکنید. در اسرائیل حتی دنبال این هستند تا بانک اطلاعاتی دی.ان.ای سگها را تهیه کنند تا صاحبان سگی که مدفوع سگ خود را جمع نمی‌کنند را شناسایی و جریمه و برخورد کنند. حتی در همان خارج‌ها قشنگ و سینمایی هم سگهای ولگرد را جمع می کنند و بعد از مدتی اگر متقاضی سرپرستی نداشته باشند با روشهای بی درد آنها را می‌کشند. تکثیر سگها و ول شدن آنها رد طبیعت تبدیل به مشکل بزرگی برای محیط زیست ایران شده است. (البته هیچ مشکلی در ایران به اندازه وجود خود سیستم مدیریت موجود مشکل‌ساز نیست.)

 

9: به صاحبان حیوانات خانگی که این موجودات را عقیم می‌کنند کاری نداشته باشید. آنها عقل دارند و می‌دانند چه می‌کنند. زندگی آنها در چهاردیواری آنها به خودشان مربوط است و مادامی که بهداشت و آرامش همسایگان رعایت شود هر کاری در خانه‌هایشان می‌کنند به خودشان مربوط است. (البته واقعا نمی‌دانم به کسی که دو سگ هاسکی را در تراس پنج متری خانه نگه می‌دارد چه باید گفت.) در پارکها و خیابانها هم مادامی که صاحب سگ، مدفوع فرزند خود را کف خیابان جمع کند و با کنترل قلاده او مانع از آویزان شدن او به مردم شود، حق صاحب سگ است که جز در محوطه مخصوص کودکان، رفت و آمد کند. در مورد سگهای عظیم الجسه و وحشی که معمولاً صاحبان آنها زنجیز موتور گردنشان می‌بندند و با آن جلب توجه می‌کنند باید صاحبان سگ به جای قاطر به گاری بسته شوند. این سگها اجازه نزدیک شدن به کودکان و سالمندان را ندارند. معمولاً پدر یا مادر یا پدر بزرگ مادری صاحبان این سگها مثل زنجیرهای دور گردن سگشان کلفت است و اگر مشکلی پیش بیاید مردم(رعیت) نمی‌توانند یقه‌ی آقازادگان(اشراف و خاندان سلطنتی) را بگیرند.

 

10: کار گربه، موش گرفتن است. در خانه خودتان هر عروسک بازی‌ای که خواستید با گربه‌هایتان بگکیند ولی بیرون از خانهف در پرکها و خیابانها بگذارید که گربه ها کار طبیعی خودشان را انجام دهند. لطفاً با ریختن آشغال مرغ و ته مانده غذاهایتان، کوچه‌ها و محلات را به گه نکشید. لطفاً با خیراتِ غذای خشک خارجی و شرکتی در پارکها و خیابانها، گربه‌ها را کون گشاد نکنید. اجازه دهید سیستم تربیتی شما درون چهاردیواری خودتان باقی بماند. بچه گربه ها را ندزدید، در زاد ولد طبیعی سگ و گربه‌ها دخالت نکنید. چرخ زندگی و مرگ در طبیعت، باید کار خودش را بکند. انسان این چرخه را به علم پزشکی، ساخت و ساز، زاد ولد انگل گونه، حرص و طمع برای پول و مالکیت، به هم زده است. سواحل، جنگل‌ها، دشت ها، کوهستانها همه مورد هجوم انسان و ارزشهای مالکانه و سودپرستانه او قرار گرفته است. از نهنگها تا شیرها و فیلها و پرندگان و حشرات، بسیاری از گونه ها منقرض شده یا در معرض انقراض قرار گرفته‌اند. شما با تکثیر سگ و گربه نمی‌توانید طبیعت و محیط زیست را نجات دهید. شما با تکثیر سگ و گربه نمی تونید انسانیت را نجات دهید. شما فقط با تولید سگهای ولگرد فقط دارید می‌شاشید به طبیعت و محیط زیست. ایراد از ارزش‌های حاکم است، مشکل در نگاه فردگرایانه و سود محور به زندگی است، ایراد در نگاه صاحب سرمایه به زمین به چشم منبعِ قابل استخراج است در یک رقابت با دیگر صاحبان سرمایه، ایراد در فقدان افق فکری در انسانها و جوامع است، ایراد در نابرابری، ظلم، تبعیض، بهره‌کشی و توزیع نامناسب همه چیز است. ایراد از قدرت و روابط قدرت است. این مشکل با تکثیر سگ و گربه حل نمی‌شود.

 

 

آن روی سکه

 

این فیلم را بینید:

https://www.instagram.com/tv/CWNldTGAYpJ/?utm_medium=copy_link

 

 ۱: ایدئولوژی طبقه حاکم در ایران مشکلی با گربه ها ندارد اما سگ‌ها نجس می‌داند. صاحبان مسئولیت پذیر، آگاه و عاقلی که صاحب حیوانات خانگی هستند و حقوق شهروندان و همسایگان را رعایت می‌کنند از طرف این ایدئولوژی در معرض آزار و ظلم هستند. تعداد بسیار زیادی از صاحبان سگ، مجبور هستند سگهای خود را نصف شب در کوچه و پس‌کوچه بچرخانند تا مبدا برادران رسمی یا غیر رسمی حیوانات آنها را از آنها بگیرند. همینطور دلشان نمی‌خواهند مزاحم دیگر افراد شوند.

 

۲:  موارد زیادی بوده است که زنی در خانه‌ای مورد توجه جنسی مردان همسایه بوده است و چون نتوانسته‌اند از بدن آنها سهمی بگیرند به سگ و گربه آنها گیر می‌دهند و پای کثیفی و نجسی و سر و صدا را پیش می‌شکند تا به آنها فشار بیاورند.

 

 3: موارد زیادی بوده است که پلیس یا افراد لباس شخصی سگهای عقیم‌شده، قلاده‌دار و واکسن زده افراد را توقیف و مصادره می‌کنند. سپس این افراد یا باید بروند از نقاط دور این سگها را با هزار دوندگی پس بگیرند و یا این حیوانات فروخته می‌شود و صاحب آنها باید برود در بازار بگردد و آنها را پیدا کنند و از اول بخرند. نمونه‌هایی بوده است که سگ افراد به زور توسط افراد لباس شخصی گرفته شده و بعداً برای باز گرداندن آنها از آنها طلب پول، روشوه و اخاذی کرده‌اند.

 

۴: هر چیزی باید عقلانی و انسانی، ظریف و با درایت انجام شود. سگها باید عقیم شوند. زاد و ولد سگها باید تحت برنامه و قانون باشد. با تولید کنندگان توله و ارتزاق کنندگان از فروش توله های سگ و گربه باید برخورد شود. سگهای ولرگرد باید جمع آوری شوند و مکانیسم سرپرستی به اجرا در آید. خانه آخر کشتن سگها است. آن هم نه با اسید و آتش و این کثافت کاری‌ها. این کارها مال بازجوها و شکنجه‌گران است. دار زدن سگ و آتش زدن حیوانات از آدم سالم بر نمی‌آید و افرادی که چنین می کنند دچار بیمارهایی حاد روانی هستند و یا جانیانی هستند که برای جامعه و دیگر انسانها خطرناک هستند. کسی که می تواند سنجاب آتش بزند، سگ را دار بزند و گربه را قطع عضو کند در زندان هم می‌تواند آدمها را شکنجه می‌کند و به آنها تجاوز می‌کند. آدم عادی و سالم که نمی‌تواند شکنجه‌گر یا بازجو یا مسئول کوره آدم‌سوزی شود.

۵:  در مورد طبیعت و محیط زیست، مشکل اصلی خود انسان است. زاد و ولد انسان به شکل انگلی درآمده است. کره زمین جای زندگی هشت میلیادرد انسان نیست که تا پایان قرن فعلی سازمان ملل پیشبینی کرده است به سیزده تا بیست و پنج میلیادر نفر برسد. جمعیت جهان در سال ۱۹۷۵ حدود چهار میلیارد نفر بوده است و حالا به هشت میلیادرد نفر رسیده است. انسان بیش از نود درصد سواحل جهان را اشغال کرده استف جنگلها را نابود و دریاها را آلوده کرده است. #ژاپن که مثلا کشور پیشرفته و صنعتی است مثل نازیها هر سال نهنگ‌ها را به بهانه تحقیقات می‌کشد، چینی ها با #صید_ترال دریاها را جارو می کنند، آمریکایی ها مثل آفت مواد غذای مصرف می‌کنند و در ایران مثل دیوانه ها کوه‌ها و جنگلها را می تراشند و #ویلا درست می کنند. مشکل خود انسان است که با دستکاری ژنتیکی انواع سگها و گربه‌هایی را درست کرده است که در طبیعت وجود ندارند و در طبیعت هم دوام نمی آورند. مشکل خود انسان، طرز تفکر انسان، شیوه مدیریت جوامع، شیوه تولید و شکل مصرف است. مشکل #ایدئولوژی و ارزشهای خود انسان است و رابطه‌اش با جهانی که در آن زندگی می‌کند.

 

عابد توانچه

بازی پورتوریکو

    این یکی از بازی های مورد علاقه‌ی من و همسرم است. هر دو در آن مدعی هستیم، بر سر آن دعواها کرده‌ایم و هر کدام از ما برای پیروزی در این ب...