۱۴۰۰ خرداد ۱, شنبه

تحول مفهوم تئوری انقلاب – مهرداد وهابی






تئور‌های انقلاب – مهرداد وهابی

چطور می‌شود به این حد از آگاهی، تسلط بر مفاهیم، دستگاه‌های فکری و قدرت اندیشیدن دست پیدا کرد؟ چند سال طول می‌کشد؟ اگر من نوعی پنجاه سال زندگی و عمر و اوقات آزاد خودم را بگذارم و پیگیری و تلاش داشته باشم آیا ممکن است به چنین حدی از آگاهی و تسلط بر مفاهیم و اندیشه‌ها و واقعیت‌ها برسم؟ اشتباه نکنید، مسئله اصلاً شخصی نیست، مسئله جایگاه و سنجش وزن یک شخص نیست، سوال این است که چه روندی باید طی شود تا در یک نسل از یک جامعه، یک نفر مثل مهرداد وهابی یا محدرضا نیکفر به وجود بیاید، بشود، رشد کند، تولید کند، نقد شود، نقد کند، بیاموزد، بیاموزاند، تحقیق و پژوهش کند، با واقعیت‌ها و عینیت‌ها درگیر شود، آگاهی به دست بیاورد، قدرت تحلیل به دست بیاورد، توانایی تولید ایده به دست بیاورد، زندگی کند، مبارزه کند، تیغ و گرزِ قدرت از جلو و خنجر زدن‌ها از پشت را تاب بیاورد تا زاویه دید و اندیشه یک نسل و یک جامعه را به قبل و بعد خودش تقسیم کند؟

 

این سه فایل صوتی یک ساعته، نتیجه‌ی ۲۰ سال مطالعه، پژوهش و تفکر یکی از غول‌های اندیشه است. سه ساعت وقت بگذارید و هر چقدر که جا دارید و می‌توانید درو کنید. ته نداردمطاب بسیار گسترده‌تر و عمیق‌تر از این سوالات است اما یک گوشه‌اش به این سوالات هم جواب می‌دهد که:

چه حکومت‌هایی اصلاح‌پذیر هستند و چه حکومتهایی اصلاح‌پذیر نیستند؟

 انقلاب مخملی در ایران ممکن است؟

 اصقلابی (اصلاح‌طلب انقلابی) با اصلاحاتِ انقلابی یعنی چه؟

 صورت‌بندی اجتماعی و اقتصادی در اتحاد جماهیر شوروی، سرمایه‌داری بود؟

 صورت‌بندی اجتماعی و اقتصادی در اتحاد جماهیر شوروی، سوسیالیسم بود؟

 نظام اجتماعی، اقتصادی و سیاسیِ حاکم بر اتحاد جماهیر شوروی چه بود؟ سرمایه‌داری دولتی؟ بروکراسی منحط کارگری؟ دیکتاتوری حزبی، دیکتاتوری فردی؟ حکومت کمونیستی؟ ... چه بود بالاخره؟

 در کره شمالی، کوبا، ایران، مصر، ویتنام و ... چه اتفاقی افتاد؟

و ...

 

پیشنهاد می‌کنم سه مرتبه این سه فایل را گوش کنید. مرتبه اول فقط گوش کنید. سعی نکنید چیزی را به خاطر بسپارید یا چیزی یادداشت کنید و درباره اسامی مطرح شده سرچ کنید یا غیره. دفعه‌ی اول فقط گوش کنید. اگر جایی یا جاهایی را متوجه نشدید نا امید نشوید و کار را رها نکنید. یک پیمانه هم از این خم نصیبتان شود ارزش دارد. مطمئن باشید اگر هر سه فایل را گوش کنید در پایان، یک کلیت بسیار ارزشمند از بحث دست‌تان می‌آید. دفعه دوم دست به کاغذ و قلم ببرید و شروع به یادداشت کنید. سرچ و تحقیق کنید. دفعه سوم سوال بیرون بکشید. نقد کنید. شک کنید. به جان مطالب بیافتید. بقیه کار را خودتان خواهید فهمید که چه کاری باید انجام دهید.

 

پی‌نوشت1: این فقط یک پیشنهاد است. نگفته مشخص است که مختار هستید هر طور خودتان مناسب می‌دانید عمل کنید.

 پی‌نوشت2: فایل‌ها را می‌توانید از کانال تلگرامی پی‌دی‌اف دانلود کنید.

این آی دی را در تلگرام سرچ کنید:

@pdf1917

 

بخش اول:

https://t.me/pdf1917/1147

بخش دوم:

https://t.me/pdf1917/1148

بخش سوم:

https://t.me/pdf1917/1159

 

هر سه فایل به صورت پیوست شده به هم در کانال تلگرام خودم

https://t.me/AbedTavancheh/241?single

بازی پورتوریکو

    این یکی از بازی های مورد علاقه‌ی من و همسرم است. هر دو در آن مدعی هستیم، بر سر آن دعواها کرده‌ایم و هر کدام از ما برای پیروزی در این ب...