۱۳۹۸ اردیبهشت ۷, شنبه

به جای حکم، شلم بازی کنید




1: چرا نباید در فعالیتهایی که ممکن است هزینه سنگین داشته باشد و زندگی نیروهای دخیل را دچار مشکلات شدید کند افراد فاقد تجربه را وارد کرد یا امور را به آنان سپرد؟

پاسخ: داخل و خارج ایران ندارد؛ نتیجه این کار به فنا رفتن افراد است. آنکس که با حکم زندان تعلیقی رفته و پناهنده شده، یا کسی که در نوجوانی چند روزی زندان بوده و دچار توهم رهبری شده یا کسی که در داخل کشور به عنوان سیاهی لشکر جذب شده و نقش شلوغ کننده را دارد فاقد شناخت و قدرت تصمیم‌گیری صحیح هستند.

وقتی کارها را به این نوع افراد در خارج کشور می‌سپارید چون درکی از شرایط ایران ندارند با ناشی‌گری و حماقتهای ابتدایی شما را به فنا خواهند داد. معمولاً شما خرج آنها می‌شوید. می سوزید تا اثبات شود آنها آدمای مهمی هستند، با ایران در ارتباط هستند و در فضای سیاسی دارای اثر هستند. شما را جلو می‌اندازند تا بتوانند برای اولین بار چیزی را در اینترنت بگذارند و لایک جمع کنند.
چنان از یک خبر صدا و سیما درباره خودشان ذوق مرگ می‌شوند که دیگر یادشان می رود شمایی هم وجود دارید. برای اینکه داستان خودشان را چرب‌تر کنند گهی که بالا آورده‌اند را بیشتر هم می‌زنند و بویش را بیشتر بلند می‌کنند.

وقتی کارها را به دست نوع داخل کشوری این افراد می‌سپارید یا عمداً برای پوشش دیگران آنها را به صورت «سیبل های پر سر و صدا» در می‌آورید از جایی به بعد کنترل آنها از دست شما خارج می‌شود. باد لایک و هشتک زیر پرشان می‌افتد و دچار توهم می‌شوند. در آخر وقتی می‌خواهند کمک  کنند دست به دوستی‌های خاله خرسه می‌زنند. پون دچار توهم شده‌اند و مزه شهرت زیر زبانشان رفته است گوش آنها به روی هر نقد و نصیحتی بسته است و به هر کس خلاف میل آنها سخنی بگوید اتهام و انگ می‌زنند.


۲: چرا نباید در فعالیت سیاسی تصمیمات مهم را با رویکرد عارفانه، پدر بزرگانه، رمانتیک، دلسوزی‌های بزرگتر و کوچکتری، حالا بچه بودند نمی‌فهمیدند شما به بزرگی خودتان بخشید، خام هستند کم کم یاد می گیرند، بیائید روی هم را ماچ کنید، صلوات محمدی ختم کنید و غیره اتخاذ کرد؟


پاسخ: فعالیت سیاسی نه به معنای سیاست‌ورزی، بلکه به معنای مقاومت و مبارزه در شرایط استبدادی با فعالیت اوقات فراغت، صله ارحام و فعالیت مهر ورزانه فرق دارد. سن بالا و سابقه فعالیت از جهت عمل و تجربه است که اهمیت دارد وگرنه فعالیت سیاسی نیاز به قصه گو، بابا نوئل و پیر خانقاه ندارد.


در مقاومت و مبارزه سیاسی چیزی به اسم بیائید همه با هم دوست باشیم وجود ندارد.سیاست عرصه تضاد و کشاکش منافع طبقات اجتماعی و اقتصادی با یکدیگر است.دلیل مبارزه و فعالیت سیاسی وجود دشمن و شرایطی است که دلخواه و تامین کننده منافع طبقه و شخص ما نیست.هچکس برای تفریح فعالیت سیاسی نمیکند.


از تجربه انقلاب۵۷ و مواضع احزاب و گروه‌های چپ و مارکسیست درس بگیریم. بیائید همه با هم دوست باشیم دقیقا حمایت آگاهانه یا ناآگاهانه از کسانی است که با مواضع و عملکرد اشتباه خود همه نیروها را زیر تیغ می‌دهند. نتیجه این رویکرد مهربانانه شما مرگ انسانها و نابودی زندگی های بسیار است


۳: «چه باید کرد؟» دقیقاً چه چیزی است؟ چه پاسخ مهمی باید به این پرسش داده شود؟ پاسخ دادن به این سوال که «چه باید کرد؟» کار چه کسی/کسانی است؟ به سراغ چه کسانی باید رفت و توقع چه نوع جوابی باید از آنها داشت؟ لنین زمانه ما کجاست؟ آن  رهبری که همه ما را متحد خواهد کرد کجاست؟


پاسخ: منجی مرده است. تو خودت لنین زمانه خودت هستی. انتظار جز فرسایش و شکست و نا امیدی از دل بستن‌های گاه و بیگاه نتیجه‌ای نخواهد داشت. «چه باید کرد؟» سوال بسیار ساده‌ای است. پاسخ دادن این سوالات ساده است که راهگشا و پیش برنده است. اضطراب اندیشیدن را به دنبال دارد اما ضروری است.


وقتی با سوال یا سوالات مشخص به سراغ فرد یا افرادی می‌روید یک قدم اساسی از زمانی که باری به هر جهت در بین افراد سیاسی و شبهه سیاسی می پلکید جلو هستید. بجای اینکه بسته به احوال روانی و روزانه آن افراد ذهن شما درگیر توفان ذهنی شود، با سوالات مشخص می توانید روی محیط اثر بگذارید.


حالا تصور کنید به جای آنکه مغز شما ظرف خالی باشد که به صورت اتفاقی هر چیزی را در آن بریزند و زنده باد و مرده باد شما را رقم بزنند،با سوالات مشخص و پاسخهایی که حاصل فکر خودتان و درگیر شدن با مسئله است به سراغ دیگران بروید.در این حالت شما موضوع اندیشیدن پیرامون‌تان را تعیین میکنید.


به تفاوت‌های بازی حکم و شلم توجه کرده‌اید؟ نهایت خلاقیت در بازی حکم، آس-بی‌بی کردن است اما در بازی شلم یک ۲لوی به ظاهر بی‌مقدار در میانه یا انتهای بازی می تواند جای برنده و بازنده را عوض کند. ویژگی اصلی یک شلم‌باز پیگیری است. بازی شلم گاه بیش از 80 دور یا بیشتر بازی لازم دارد تا به پایان برسد. باید شمارش کرد، به خاطر سپرد، حساب و کتلاب همه چیز را داشت، معنی هر برگه را یافت، الگوها را شناسایی کرد. مناسبات این بازی با هفت دور بازی بی‌حوصله و هر دم بیل حکم فرق دارد.
به جای یک حکم‌باز تفریحی، یک شلم‌باز حرفه‌ای باشید. 


ادامه دارد...

بازی پورتوریکو

    این یکی از بازی های مورد علاقه‌ی من و همسرم است. هر دو در آن مدعی هستیم، بر سر آن دعواها کرده‌ایم و هر کدام از ما برای پیروزی در این ب...