۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۳, دوشنبه

راسل



طرفداران کاپیتالیزم به مفاهیمی مثل آزادی خیلی علاقمندند، که آن هم به یک اصل خلاصه می‌شود، و آن اینکه نباید جلوی خوشبختان جهان را در چپاول انسانهای دیگر گرفت.


برتراند راسل

1872-1970

-----------------------------------------


برتراند آرتور ویلیام راسل (زادهٔ ۱۸ مه ۱۸۷۲ - درگذشتهٔ ۲ فوریه ۱۹۷۰ ) فیلسوف، منطق‌دان ، سوسیالیست، تاریخ شناس، ریاضیدان و منتقد اجتماعی بریتانیایی قرن بیستم بود که بیش‌تر به خاطر فعالیت‌های‌اش در زمینهٔ منطق ریاضی و فلسفه تحلیلی شناخته می‌شود.

راسل با نگاهی پر از دردبه روزگار خود نظاره می کرد، شاهد جنگ سرد بین دو قطب بزرگ جهان و نگران پایان تمدن نوع بشر بود، راسل صریح گونه اسلوب غلط سرمایه را عامل تمامی بدبختی های نوع بشر می دانست.

راسل مینویسد : ـ اينک (ژوئيه 1961) مهمترين مسأله اي که در برابر جهان قرار دارد بدينقرار است: آيا از راه جنگ ميتوان چيزي بدست آورد که مورد پسند کسي باشد؟ کندي و خروشچف ميگويند آري؛ مرداني که از سلامت عقل، برخوردارند ميگويند نه.

وی دین را ناشی از ترس می‌داند به طوری که در کتاب «اجتماع انسانی» خود می‌گوید:انسان پدیده‌هایی را می‌دیده‌است که باعث ترس و اضطرابش می‌شده و برای اینکه این ترس و اضطراب را آرام کند٬ نمی‌توانسته ازعلم و شناخت واقعی پدیده‌ها که بعد منجر به پیدا کردن راه حلی مناسب و منطقی می‌شده استفاده کند در نتیجه به جای علاج واقعه یک مسکن برای خود پیدا می‌کرده و به تعبیری دل خود را خوش می‌کرده‌است.


برگرفته از ویکی

------------------------------------------------------


Bertrand Arthur William Russell

18May 1872 – 2 February 1970

Advocates of capitalism are very apt to appeal to the sacred principles of liberty, which are embodied in one maxim: The fortunate must not be restrained in the exercise of tyranny over the unfortunate.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازی پورتوریکو

    این یکی از بازی های مورد علاقه‌ی من و همسرم است. هر دو در آن مدعی هستیم، بر سر آن دعواها کرده‌ایم و هر کدام از ما برای پیروزی در این ب...