۱۳۹۰ اسفند ۷, یکشنبه

معرفی کتاب


این کتاب فوق العاده است... یادم هست قبل از تبدیل شدن بحران مالی اخیر جهان به کانون اخبار و توجهات افکار عمومی، مقدمه این کتاب برای تایپ و انتشار به فردی سپرده شد که متاسفانه از ایران رفت و پناهنده شد. پروژه تایپ و تکثیر این مقدمه مفصل و جامع را هم کسی پیگیری نکرد. حیف!
به هر حال اگر به دنبال فراگیری مفاهیم پیچیده اقتصادی به زبان ساده و قابل فهم هستید و مایل هستید از ریشه بحران و رکود شدید سیستم اقتصاد جهانی از دیدگاه علم اقتصاد مطلع شوید خواندن این کتاب را به شما توصیه می کنم.
این کتاب در جمع کتابهای پر فروش سال 1389 (از نظر آمار جداگانه ی هر انتشاراتی) قرار داشته است و متن زیر قسمت کوچکی از مقدمه فوق الذکر است که توسط ناشر زیر لینک فروش اینترنتی کتاب قرار داده شده است. من مقدمه و متن این کتاب را به صورت دست نویس و سریع خوانده بودم به همین خاطر آنرا در برنامه مطالعاتی خودم نداشتم. امشب در حال ورق زدن کتاب بودم که زمین گیر شدم. چهار ساعت غرق خواندن بودم... زمین گذاشتن این کتاب برای یک فرد علاقه مند به موضوع، امکان پذیر نیست.

***
با تشدید بحران نظام جهانی شدة سرمایة مالی و سقوط مالی اخیر، برای همه این سئوال مطرح است که منشا این بحران و سقوط ناگهانی آن چیست؟ در پاسخ به این سئوال می توان گفت، سرمایه داری در مرحلة کنونی به دلیل مشکلات ساختاری و ذاتی خود، دیگر قادر نیست سودهای کلانی را که از روند انباشت سرمایه حاصل می شود، در فعالیت مولد، سرمایه گذاری مجدد کند و برای فرار از خواب سرمایه و جلوگیری از کاهش نرخ سود، این سرمایه های مازاد هرروز بیش تر به سمت «مالی گری» پول درآوردن از خود پول گرایش می یابند. یکی دیگر از دلایل آن است که دارایی های کاغذی موهوم (داکام) که حاصل فعالیت های مالی هستند، به گونه ای به دست آمده اند که در ازای آنها کار اقتصادی واقعی صورت نگرفته است. از این رو، هیچ گونه ثروت اقتصادی واقعی در قالب کالاها یا خدمات مورد نیاز جامعه تولید نمی شود. با افزایش بی رویة حجم این دارایی ها زمان سقوط همة ارزش های کاذب، نظیر: سقوط ارزش سرمایه مالی و ورشکستگی موسسات مالی بحران زده فرا می رسد. در کتاب حاضر، ضمن بیان دلایل کلی بحران پولی و سرمایه داری و تاریخچة آن تا فروپاشی نظام پولی «برتون وودز»، به بررسی بحران های جاری سرمایة مالی و تحول آنها پرداخته شده است. در پایان نیز، نمایة اصطلاحات تخصصی به سه زبان فارسی، انگلیسی و فرانسه به ترتیب حروف الفبا ضمیمه شده است.

من به زودی کل مقدمه مفصل و جامعِ دکتر زرافشان بر این کتاب را تایپ کرده و روی اینترنت منتشر می کنم.


۲ نظر:

  1. زنده باد، به روز هستم رفیق:
    www.sheikhoshazdeh.blogspot.com

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. زنده باشی رفیق محسن
      لینک وبلاگ ات را روی وبلاگ خودم اضافه کردم.
      مرگ بر استاتوس

      حذف

بازی پورتوریکو

    این یکی از بازی های مورد علاقه‌ی من و همسرم است. هر دو در آن مدعی هستیم، بر سر آن دعواها کرده‌ایم و هر کدام از ما برای پیروزی در این ب...